søndag 26. oktober 2014

Veloma Mahajanga!

I går forlot vi Mahajanga med tungt hjerte etter tre flotte uker. Her er en siste oppdatering med de siste opplevelsene våre der.
Meg, Benedicte, Miharisoa, eieren av tennisbanen og Laingo
Laingo og moren hennes spiller tennis, og ble glade da jeg sa at jeg også har gjort det i noen år. Jeg ble litt blek da Laingo fortalte at moren hennes hadde vunnet flere konkurranser, og håpte hun ikke hadde høye forventninger til meg. Jeg imponerte kanskje ikke, fordi ballen gikk ofte i nettet, men vi hadde det veldig gøy sammen. 
Laingo, Benedicte og Miharisoa lytter til reportasjen
Vi var på «courtesy visit» med en radiostasjon tilfeldigvis i samme bygning. Lederen i radiostasjonen var ivrig etter å snakke med oss, og 10 minutter senere ble navnene våre nevnt i en reportasje. Det var riktignok bare i Mahajanga denne ble spilt, men det var litt gøy likevel. 
Et lite oransje vesen og Mimmi til venstre
Laingos katt, Mimmi, var fæl til å stjele sengeplasser, men veldig søt da. 
Disse luringene så vi i dyrehagen Reniala. Det ble vårt første møte med den kjente gassiske apen; lemuren. 
Miharisoa, Noro, Benedicte, Laingo, Viviane (Laingos mor)
En av oppgavene våre i Mahajanga var å dele ut diverse ting til trengende. Bildet er tatt rett før vi ga mat til enslige mødre. 


Jeg har ingen grunn til å poste dette bilde, og jeg vet at Benedicte ikke blir fornøyd, men jeg synes det er ufattelig morsomt!


Foreldrene til Laingo skaffet denne karen for å lære oss å lage kunst med forskjellige farger sand fra Madagaskar i glasskrukker. Min ble ikke like flott som hans, men en fin suvenir å ta med seg hjem til jul. 

Laingo, Benedicte, meg, Miharisoa og tre frivillige fra YWCA Mahajanga.
En annen oppgave i Mahajanga var å gjøre folk oppmerksomme på konsekvenser ved bruk av rusmidler. Noro, koordinatoren vår i Mahajanga, printet ut plakater med bilde av et barn i en vinflaske, og skriften «Too young to drink». Målet var å stoppe gravide fra å drikke alkohol.

Jeg var litt usikker på om å feste plakatene med skvist banan var en god løsning, men de hang der fremdeles uken etter. 

Meg, Miharisoa, Benedicte og Laingo som ler, fordi vi synger falskt! 
Selv om det var utrolig ubehagelig i begynnelsen, blir karaoke kjekkere for hver gang. 
Noros ektemann, Noro, meg, Miharisoa, Viviane, Benedicte og Laingos far. 
Vi avsluttet oppholdet i Mahajanga med middag og karaoke med vertsfamiliene våre.

Selv om klimaet til tider har vært en utfordring, og det er kjekt å bo alene igjen, kommer vi til å savne alle de flotte menneskene vi møtte i Mahajanga. Takk til Noro, Viviane, Meva og alle dere andre som gjorde oppholdet godt for oss.

Love from Madagaskar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar